Maailma kaitstuima inimese ootuses

Üllar Priks
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pühapäeval Laatre sulgemispunkti valvanud kaitseliitlastel Arno Sulal (vasakul) ja Jaak Põldmal oli külaliste üle siiralt hea meel.
Pühapäeval Laatre sulgemispunkti valvanud kaitseliitlastel Arno Sulal (vasakul) ja Jaak Põldmal oli külaliste üle siiralt hea meel. Foto: Marko Saarm / Sakala

USA presidendi Barack Obama Eesti-visiidi tõttu taastati meie piiripunktides pühapäevast ajutine kontroll, mis kestab 4. septembrini. Ka Viljandimaal on jupike piiri, mis vastu lätlaste põhjaväravaid käib. Sakala uudistas pühapäeval Laatres ja Mõisakülas korrakaitsjate tegemisi.

Laatre teeristis Veelikse küla sildi juures tervitab meid ajutine liiklusmärk, mis annab mõista, et 15 kilomeetri pärast enam edasi ei pääse. Keerame sellegipoolest käänulisele kruusateele.

Mööda vilksatab nii sisselöödud akendega betoonmonstrumeid kui sissevajunud katusega taluhooneid. Tundub, nagu oleks viimased inimesed siit kandist lahkunud väga ammu. Teel Laatre piiripunkti kohtume ainult ühe musta kassi ja vasika mõõtu noore helepruuni krantsiga. Mõlemad seisavad keset teed ega ole sellist nägugi, et autole teed anda sooviks.

Maailma lõpus on furgoon

Lõpuks näitavad väikeste vahedega seatud liiklusmärgid, et spidomeetri seieril tuleb kibekiirelt lasta nullile vajuda. Keset teed seisab suur kaitsejõudude veok ning selle kõrvale seatud sõjaväerohelised matkatoolid. Auto tagant paistab ajutine tõkkepuu. Masinast väljub kaks neoonvestis ja lapilises mundris kaitseliitlast.

Saame meestega kiiresti jutu peale. Selgub, et meie auto on esimene, mis on hüljatud maale eksinud.

Et faktiliselt korrektne olla, tuleb Laatre punkti praeguses olukorras nimetada sulgemispunktiks. Seda teed mööda on piirangute ajal mõlemas suunas keelatud liikuda. Sellised punktid ongi usaldatud just Kaitseliidu meeste kätte. Igas neist valvab korda kaheliikmeline meeskond.

Küsimusele, kas karmideks olukordadeks relvad ikka on olemas, saame puikleva vastuse. «Meil on sellisteks puhkudeks lendsalgad,» poetab kaitseliitlane Jaak Põldma.

Tema paarimees Arno Sula näitab meile aga uhkusega furgooni presendi alt paistvat askeetlikku mööblit. «Siia on hea vihma eest varjule tulla,» leiab ta.

Oma postile saabusid kaitseliitlased kella 12 ajal ning järgmine vahetus võtab valvekorra üle südaööl. Esimesi külalisi ootavad valvurid alles hilisõhtuks ja sedagi metsloomade näol.

«Külastage meid jälle!» teatab Sula naerulsui, kui hüvasti jätame ning jõudu ja vastupidavust soovime.

Suundume õhtupäikesest kissis silmadega Mõisaküla poole.

Mõisakülast umbes kilomeetri kaugusel asub kolme korravalvuriga piiripunkt. Piirivalvuritele Janar Verrole ja Nikita Otvaginile on julgestuseks saadetud Marek Rahu Kaitseliidust.

Kolmekesi matkabussis

Nende poiste tingimused on kolleegide omast märksa mõnusamad: operatsiooni ajaks on läbilaskepunktidesse renditud viimase peal matkabussid, kus meeskonna liikmed jõudehetki nautida saavad. Esialgu paistab neid jaguvat, sest valvekorra ajal on piiri ületanud kõigest viis autot.

Paljastame lobisemise käigus oma plaani Mõisaküla punktist Läti poolele sõita ning siis Lilli kaudu tagasi armsa kodumaa pinnale veereda. ID-kaardid on meil igatahes kaasas. Nagu muuseas pärib Rahu, kuidas on lood auto dokumentidega. Nähes fotograafi kohmetunud nägu, vallandub naerupurse. Loomulikult on need toimetuses töölaual kenasti ootamas.

Erinevalt sulgemispunktidest on avatud piiripunktides valved kaheksatunnised. Esimene vahetus, kellega juttu ajame, on erandina enda kanda saanud 12-tunnise avavahetuse. Soovime ka Mõisaküla tublidele piiritöötajatele jõudu ning võtame rahuliku südamega suuna taas Viljandile. Olukord piiril on turvaline ja rahumeelne.

Kontrolloperatsioone juhtiv piirivalvebüroo juht Tamar Tamm andis telefoniusutluses teada, et võrdlemisi rahulik on olnud ka ülejäänud piiriületuskohtades. «Valga-Valka punkti läbis pühapäeval küll pidevalt autosid, kuid järjekordi ei tekkinud.»

Tihedamat sagimist ei toonud ka eilne hommik, kui algas uus töönädal ning peeti koolide avaaktusi. «Üks riskimoment veel on ära oodata ja see on homme hommikul,» nentis Tamm. «Kui aktused algasid eri aegadel, siis homme on juba tavaline koolipäev ja see algab kõigil kell kaheksa.»

Dokumendid on kaasas

Tamar Tamme kinnitusel on piiriületajad kontrollimisse väga mõistvalt suhtunud ning vahejuhtumeid esinenud pole. «Inimesed on operatsiooniga väga hästi kursis ning kõigil on dokumendid kenasti kaasas.»

Küll aga on kontrollides tuvastatud kehtiva ülevaatuse või liikluskindlustuseta sõidukeid. Üksiti kinnitas juhtiv piirivalveametnik, et Sakala töötajaid auto dokumentide kojujätmise pärast naaberriiki lukku kindlasti jäetud poleks. «Oleme vajadusel lubanud ka sulgemispunkte ületada ning kogemata dokumendi maha unustanud Eesti kodanik abitult piirile kinni ei jää. Me pole siin selleks. Meie ülesanne on üldise turvalisuse tõstmine,» sõnas Tamm.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles