Müüja: elektriauto sõidab väga vapralt

Marko Suurmägi
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Üllar Born
Üllar Born Foto: Peeter Langovits/Postimees

Mitsubishi elektriautosid müüb Eestis Silber­auto, kelle sõiduautode müügidirektor Üllar Born on viimased paar nädalat ühe eksemplariga Tallinnas ringi sõitnud.

Borni sõnul on Eestis praegu kolm Mitsubishi elektriautot. Kaks neist kannab Saksa numbrimärki ja on mõeldud proovisõiduks. Ühe on endale muretsenud Silberauto ning see on ka Eesti registris.

Kas Silberauto on mõne auto Eestis juba müünud?

Erakätesse pole veel ükski läinud. Inimesed ootavad ministri määrust, millega riik tasuks poole elektriauto hinnast (umbes 35 000 eurot — toimetus). Praegu on Eesti registris kaheksa elektriautot. Nende seas on ka iseehitatud autosid.

Uue põlvkonna mudeleid on registris kolm ehk üks Mitsubishi, üks Citroën ja üks Peugeot.

Millal peaksid Eestisse jõudma riigilt sotsiaaltöötajatele ostetavad elektriautod?

Praeguse seisuga oktoobris või novembris. Need autod on senistega võrreldes veel samm edasi ja neid hakatakse alles augustis tootma.

Elektriauto tutvustuses on öeldud, et täis aku võimaldab sõita korraga 160 kilomeetrit. Normaalsetes oludes sõites näitas Mitsubishi i-Miev, et tegelikult on sõidumaa peaaegu 50 kilomeetrit lühem. Kas 160 kilomeetrit saab läbida vaid juhul, kui kiirendusi ei tee?
Olen seda autot proovinud kaks ja pool nädalat ning võin öelda, et tavalisel linnasõidul, kus fooride all tuleb kiirendada, on tegelik sõidumaa 120—130 kilomeetrit.

Palju sõltub juhist. Auto arvutab aku täitumust ja juhi sõidustiili arvesse võttes välja vahemaa, mida on võimalik veel läbida. Ta võtab arvesse viimase 25 kilomeetri jooksul kasutatud sõidustiili.

Kuumal suvel ringi sõites tahaks tööle panna kliimaseadme, et salongi jahutada. Kui palju see energiat võtab?

Kliimaseadme töölepanek vähendab sõidumaa pikkust kaheksa kilomeetri võrra.

Kas on ka mingi vahe, kui palju ma autot jahutada tahan ja kui suure võimsusega kliimaseade töötab?

Teoreetiliselt peaks olema, aga mina pole seda täheldanud.

Kuidas seda autot laaditakse? Tutvustuses väidetakse, et aku laadimiseks seinakontaktist kulub seitse tundi. Kas sellest piisab?

Tegelikult saab kuue tunniga hakkama. Mina laen autot öösel garaažis. Tingimus on, et juhe peab olema tõesti korralik. Pikendusjuhtmeid kasutada ei tohi. Voolutugevus peab olema 16 amprit.

Täpsustuseks niipalju, et sotsiaaltöötajatele mõeldud autod ehitatakse nii, et piisab ka 10amprisest voolutugevusest.

Kuidas elektriauto teie meelest Eesti teedel käitub?

See sõidab väga vapralt. Kindlasti sobib ta rohkem linnaautoks, kuid ei jää hätta ka maanteel. Kui on vaja korraga kahest rekkast mööda kiirendada, saab ta sellega hakkama. Tootja on auto tippkiiruseks öelnud 130 kilomeetrit tunnis. ETV saates «Ringvaade» tehtud katses saadi kiiruseks 142 kilomeetrit tunnis.

Kindlasti tekitab huvilistes küsimusi see, kuidas tuleb elektriauto toime talvel, kui on külm ja suured lumehanged. Eestis pole seda veel talvel kasutatud, aga Norras müüdi läinud talvel peaaegu 500 autot ühe kuuga. Kas on olnud tagasisidet autode käitumise kohta?
Külmaga läbisõit väheneb veidi, aga midagi katastroofilist ei juhtu. Kui Norras oleksid ilmnenud suured probleemid, oleks sealne ajakirjandus neist kindlasti rääkinud. Mina pole sellest midagi kuulnud. Norra kogemustel hoiame aga silma peal.

Kuidas võiks see auto käituda lumistel kõrvalteedel?

Täpselt samamoodi kui iga teine väikeauto. Tegemist on tagaveolise autoga, millel on nii akud kui mootor tagaosas. Lumest läbi pääsemist parandavad ka kitsad rehvid. Eestis pole keegi elektriautot lumes veel proovinud. Jaapanlased on aga katsetanud seda autot väga erinevates oludes.

Kui kallis on aku laadimine?

1.50 eurot. Kui arvestada näiteks, et ühe laadimiskorraga saab läbida sada kilomeetrit, ja arvutada, et bensiiniautol kulub selleks kuus liitrit kütust, selgub, et elektriautoga on sama maad läbida neli korda odavam. Siia tasub juurde arvutada ka see, et elektriauto hoolduskulud on meie hinnangul bensiiniauto omadest 20 protsenti väiksemad.

Kas teie remondimehed on valmis elektriautot parandama?

Jah. Selleks on meil juhised ja oskused olemas.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles