E-kauplejatega vaidluste lahendamiseks avatakse veebikeskkond

Madis Luik
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pilt on illustratiivne.
Pilt on illustratiivne. Foto: Elmo Riig / montaaž

15. veebruaril avatakse elektrooniline keskkond, mille kaudu saab lahendada kõikide Euroopa Liidu e-kauplejatega tekkinud kaebusi. See hõlbustab nii siseriiklike kui rahvusvaheliste tehingutega seotud vaidluste lahendamist.

Avatav ODR-platvorm (Online Dispute Resolution ehk veebipõhine kaebuste lahendamine) ec.europa.eu/odr on loogiline e-kauplemise arendus, mis võimaldab internetis sooritatud ostudega seotud vaidlusi lahendada samuti internetipõhiselt.

Uus keskkond annab tarbijale ka lisakindluse ostmisel Euroopa Liidus tegutsevatest e-poodidest. Kui tarbijal on pretensioon, mida omavahel lahendada ei õnnestu, võimaldab ODR-platvorm tarbijal ilma eelteadmiste ning minimaalse ajakuluga leida pädev kohtuväline asutus, kes aitab vaidlust lahendada.

Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste tõi näitena, et Eestis tegutseva e-kaupleja vastu esitatud ning lahendamata tarbijakaebus on võimalik ODR-platvormi abiga automaatselt suunata tarbijakaitseameti juures tegutsevale tarbijavaidluste komisjonile, mis on erapooletu kohtuväline vaidluste lahendamise organ.

Mullu korraldatud uuringu tulemusena leiti, et iga kolmas tarbija koges internetis ostlemisel probleeme, ent neljandik neist ei esitanud kaebust ega seisnud oma õiguste eest, sest kaebuse esitamist peeti liiga keerukaks ja pikaajaliseks ettevõtmiseks. ODR-platvorm aitab säästa nii tarbijate kui kauplejate aega ning raha, mis võiks kohtus kaebuse lahendamisele kuluda. «Arvestades e-ostude ja rahvusvaheliste tarbijakaebuste arvu kasvu, on kaebuste esitamist hõlbustav veebipõhine keskkond igati oodatud,» lausus Andres Sooniste.

Avatavat platvormi saab kasutada kõikides Euroopa Liidu keeltes ning see pakub võimalust küsida abi ODR-nõustajatelt. Eestis pakub vajaduse korral abi ja nõustamist ning rahvusvaheliste kaebuste lahendamiseks EL-i tarbija nõustamiskeskus, mis on tarbijakaitseameti osakond.

E-kaubandusega tegelevatele ettevõtjatele on oluline teada, et edaspidi on neil kohustus teavitada tarbijaid võimalusest lahendada tekkivaid vaidlusi ODR-platvormi kaudu. Otselink platvormile peab olema avaldatud kõikide Euroopa Liidus e-kaubandusega tegelevate kauplejate kodulehel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles