Juhus või reetmine? Lapsed aimasid salajase tasemetöö ainet ette

Marko Suurmägi
, peatoimetaja asetäitja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pole teada, kas see oli tõeks läinud oletus või saladuse lekitamine, mis andis paljudele kuuenda klassi õpilastele juba nädal tagasi veendumuse, et üllatustööks valmistumiseks tuleb lugeda just ajalooõpikut.
Pole teada, kas see oli tõeks läinud oletus või saladuse lekitamine, mis andis paljudele kuuenda klassi õpilastele juba nädal tagasi veendumuse, et üllatustööks valmistumiseks tuleb lugeda just ajalooõpikut. Foto: Marko Saarm / Sakala

Kitzbergi gümnaasiumi kuuenda klassi õpilased uurisid eelmisel nädalal oma õpetajatelt, miks nende kool ei avalda riikliku tasemetöö salajast õppeainet. Laste sõnul teadvat Viljandi koolide õpilased juba ammu, et töö tuleb ajaloos.

Võib vaid arvata, kui suur oli kolmapäeva hommikul Karksi-Nuia õpetajate imestus, kui seifis hoitud turvaümbriku avamise järel selgus, et üllatus­aine ongi ajalugu. 

Õpetajaskonna pani see parajalt kihama, sest tekkis arvamus, et mõni kool on turvaümbriku ikkagi avanud ja saladuses hoitava aine õpilastele reetnud. Sellist teguviisi võiks võrrelda dopingu kasutamisega spordis, sest see annab rikkujale teistega võrreldes suure eelise ja on otse loomulikult keelatud.

Õpetajadki kuulsid jutte

Viljandi Paalalinna kooli õppejuht Janika Kivistik tunnistas, et temagi on kuulnud ühe kindla kooli nime, kus kuulujuttude järgi olevat paar nädalat tagasi pitsatitega turvaümbrik avatud ning salajase tasemetöö õppeaine lastele reedetud. Kindlaid andmeid kellelgi sellise teo kohta ei ole ja seetõttu kooli nime avaldada ei saa. 

Küll aga võisid õpetajad viimase nädala jooksul mitmes koolis kuulda, kuidas jutud saabuvast ajaloo tasemetööst muutusid laste seas üha kindlamaks. 

«Algul räägiti rohkem kunstiõpetusest, aga sotsiaalmeedia kaudu hakkas ühel hetkel levima jutt ajaloost,» vahendas Kivistik.

Kõigi Viljandi koolide esindajad kinnitasid, et neil turvaümbrikut enne ettenähtud aega ei avatud. Ajaloo tasemetöö kohta levisid jutud aga igas koolis. «Mina isiklikult õpilaste suust seda ei kuulnud, kuid õpetajad olid küll kuulnud lapsi väitmas, et nad teavad saabuvast ajaloo tasemetööst,» lausus Kesklinna kooli direktor Aavo Soopa.

Karksi-Nuias asuva Kitzbergi gümnaasiumi juht Jaak Israel ei välistanud, et laste seas levinud kumu ajaloost võis olla pelgalt kellegi välja mõeldud kuulujutt, mis levis ja osutus lõpuks tõeks. «Neid aineid, mille vahel valida saaks, ju eriti palju pole,» selgitas ta. «Matemaatika ja eesti keele tasemetöö olid juba ette teada, üle jäigi veel neli-viis ainet.»

Koolijuhid olid aga ühiselt seda meelt, et teist kevadet tehtud üllatusainega tasemetöö ei ole mõistlik. «Meile on põhjendatud, et see peaks vähendama õpilaste stressi. Tegelikult tundus stressi selle üllatuse tõttu hoopis rohkem olevat,» sõnas Jaak Israel.

Janika Kivistiku meelest on aga täiesti vale, et koolidesse saadetakse tööd ära juba mitu nädalat varem ja siis jääb üle usaldada vaid koolijuhti, et too turvaümbrikut ikka kindlalt oma seifis hoiab.

Saladus püsib usaldusel

Eestis riiklikke eksameid ja tasemetöid korraldava sihtasutuse Innove avalike suhete juhi Anneli Aabi selgitusel on Innovel koolijuhtidega aususel ja eetikal põhinev kokkulepe, et tasemetöid hoitakse ettenähtud tunnini kindlalt seifis. 

«Need lähevad koolidesse pitseeritult ning me pole saanud ühtegi kaebust või tagasisidet, et keegi oleks ümbrikke varem avanud,» lisas ta.

Tasemetöö päeva hommikul saadetakse koolidele veebilehe link, kust saab tööks vajalikud materjalid. Janika Kivistiku hinnangul oleks palju mõistlikum, kui ümbrike asemel saabukski vaid nimetatud link, sest siis kaoksid kahtlused, et keegi saab endale ebaeetiliselt edumaa luua.

Tasemetöödega tahab Innove hinnata õppekava jõukohasust õpilastele. Lisaks küsimustikule saadetakse koolidesse nimekiri nendest lastest, kelle töö üle-eestilisele hindamisele läheb. Koolid teevad tööd aga väga erinevalt. Kui näiteks Karksi-Nuia koolis öeldi lastele juba paar päeva varem, kelle tasemetöö riiklikuks hindamiseks saadetakse ning õpetaja hindab kõigi töid, siis Paalalinna kool hoidis valitute nimed saladuses ning kellegi töid ei hinnata.

Koolidele ja õpetajatele on see töö paljuski ehk olulisem kui õpilastele, sest pärast kõigi hindamist paigutatakse koolid saavutatud tulemuste põhjal tabelisse ning nad saavad end võrrelda.

TASEMETÖÖ

Kuuenda klassi õpilased sooritavad õppeaasta lõpul kolm tasemetööd.

•  Õpilastele ja õpetajatele on teada, et tasemetöö tuleb matemaatikas ja eesti keeles.

• Kolmanda tasemetöö õppeaine on tegemise päeva hommikuni saladuses.

Allikas: Sakala

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles