Heiki ja tema bussid veavad maaelu edasi

Ketlin Beljaev
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Kristi Kivestu

Kas minna Soome bussijuhiks või teha hoopis oma bussifirma, et pakkuda tööd ka ümbruskonna inimestele? Viimase variandi kasuks otsustanud Heiki Hiiemäed tunnustas maavanem hiljuti maaelu edendaja tiitliga.

Ettevõtja Heiki Hiiemäe (42) kodu on keset Tääksi küla ja ta on elupõline tääksikas. Tema bussid seisavad elumaja ja abihoonete taga parklas, kus oli kunagi suur kartulipõld. Tegelikult sai ka osaühing Heiki Bussid mõnes mõttes alguse kartulitest: 1995. aastal, kui Hiiemäel oli olemas esimene buss, millega teenust pakkuma hakata – Poola päritolu Nysa, mis näeb oma ümmarguste silmade ja tömbi ninaga välja nagu mõni multifilmi tegelane –, tuli klientide puudumise tõttu leppida kartuliveoga.

Peagi võis mees aga Nysa mullast puhtaks pühkida ja lapsed pardale paluda, sest Olustvere vald soovis, et ta hakkaks sõidutama lasteaialapsi. Kui ta oli aasta töötanud, oli vaja vedada juba koolilapsi ja nii see läks. Nüüdseks on ta inimesi ja koos nendega ka maaelu vedanud juba 20 aastat.

Endast kõnelema asudes võttis Heiki Hiiemäe auto pagasist välja spikri – tänavuse juubeliaasta puhul teha lastud kalendri, milles on põhimõtteliselt kogu firma ajalugu alates esimesest, Pobeda baasil ehitatud 1981. aasta Nysast kuni 2013. aastal soetatud tuttuue Mercedeseni.

Hiiemäe räägib bussidest nagu mõni teine oma lastest: mis on ühest või teisest saanud ja kus need nüüd ringi vuravad. Ühe bussi katusest tegi ta peavarju kodu kõrval seisvale puukuurile, teine, mille ta maha müüs, olevat kohandatud bagide vedamiseks, kolmas jälle läks metsameestele.

Ka oma esimese neljarattalise jõudis ta vahepeal maha müüa ja siis jälle tagasi osta. Kartuleid ja seejärel lapsi vedanud Nysa seisab seega samuti kodu lähedal. See on juhile ajaloolise väärtusega, sest sellest on alguse saanud tema praegune elu ja teadmised masinast.

Heiki Busse reklaamivale kalendrile on mahtunud 20 bussi ehk iga tegutsemisaasta kohta üks. Sellise tempoga ongi ta üritanud kogu tegutsemisaja jooksul bussiparki uuendada.

Kunagisest ekskursandist sai bussijuht

Käibe kasvades FIE-st osaühinguks muutunud ettevõtmine annab peale Heiki Hiiemäe tööd neljale bussijuhile. Aeg-ajalt on juhte rohkemgi: talvel näiteks aitab Hiiemäed üks talunik ja lisa on saanud teenida pensionile jäänud inimesed. Kõik bussijuhid on omaniku sõnul maalt pärit ja nende seas on ka üks õrnema soo esindaja.  

Võhmas elav Liina Tikko keerab Heiki Bussides rooli eelmise aasta juunist. Kuigi Vana-Võidus bussijuhi kursused läbinud noor naine Hiiemäed varem isiklikult ei tundnud, teadis ta, et selline firma läheduses tegutseb. «Teadmine on tulnud vist sellest ajast, kui Võhmas koolis käies sai enamik ekskursioone ja teatrisõite just Heikiga tehtud. Võtsingi kätte ja küsisin talt meili teel, kas tal oleks bussijuhti vaja. Oligi,» rääkis ta.

Tikko sõnul suhtub Hiiemäe kõigisse töötajatesse võrdselt hästi. Samas tunnistas naine, et temal on ikka väike eelis ka olnud, sest saab sõita väga mugava bussiga. Ja kui tal tekib seoses tööga mõni mure, pöördub ta alati julgelt ülemuse poole.

Naabrimees tunneb turvaliselt

Firma edu võtmeks peab Liina Tikko mitmekesist bussivalikut ja usaldusväärsust. «Heiki üritab busse võimalikult palju ise hooldada. Paljuski just tänu sellele on kliendid alati sihtkohta ja koju tagasi jõudnud.»  

«Remonditöökoda on seesama siin,» ütleb Heiki Hiiemäe õues kanalile osutades. «Kõik, mis kannatab, tuleb ise ära remontida – vastasel juhul seda firmat enam poleks.»

Soome minemisest on Hiiemäe pääsenud aga ka tänu sellele, et pakub mitmesuguseid teenuseid. Näiteks garaažis teeb ta rehvitöid ning lisaks sellele osutab ka ekskavaatori- ja treileriteenust. Tehnikaga sina peal mees on ratastel nii töö- kui vabal ajal. Tema hobid on näiteks mootorrattad ja ATV-ga sõitmine.

Busside ja sõitude kõrvale on mahtunud ka kolme tütre täiskasvanuks sirgumine – nood on isaga palju reisidelgi kaasas käinud. Bussipisiku on juba saanud ka Heiki Hiiemäe pesamunad, peres kasvavad kaheaastased kaksikud, poiss ja tüdruk, kel ei möödu ükski õueskäimine, ilma et saaks tiiru bussis ära teha.

Üks keerulisemaid perioode oli Hiiemäe elus siis, kui ta kuulis, et perre sünnivad kaksikud. Samal ajal sai ta teada, et tema kallal toimetab raske haigus. Selle sõrast õnnestus tal siiski õigel ajal kinni haarata. «Inimene on võimeline ka teatud lisadeta edasi sõitma ja imesid juhtub,» lausus ta.

Ideid, mida enda ja teiste elu parandamiseks veel teha, Heiki Hiiemäel jätkub. Näiteks kavatseb ta vanast bussist teha pidubussi, milles sõitjad saaksid ennast vabalt tunda ja soovi korral ka tantsu lüüa. Et turvanõuded on täitmiseks, tuleb sellise asja tegemiseks otsida teisi radu.

Töömeheelu alustas Hiiemäe juba 16-aastaselt, kui asus pärast Suure-Jaani põhikooli lõpetamist ametisse Kõidama saeveskisse, jätkates samal ajal õppimist Viljandi kaugõppekeskkoolis. Enne bussifirma asutamist jõudis ta töötada ka autojuhina ja autovaruosade müügimehena.

Naabrimees, ornitoloog Jaanus Aua rääkis, et viimastel aastatel on Heiki töörabamist kõvasti tagasi tõmmanud. Tänu sellele käivad nad nüüd tihedamini läbi ja võtavad ette ka ühiseid töid, olgu see siis territooriumi koristamine või küttepuude tegemine.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles