Juht ei pääse bussiga kodutallu seakatku keskmesse ööbima

Egon Valdaru
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Roosillas elava Automeni bussijuhi Ants Tšitšikovi töökorralduse on seakatk segamini löönud.
Roosillas elava Automeni bussijuhi Ants Tšitšikovi töökorralduse on seakatk segamini löönud. Foto: Marko Saarm / Sakala

​Bussijuht Ants Tšitšikov on rooli keeranud 1984. aastast ja öösiti on ta sõidukit alati kodutalus Suislepa lähedal Roosillas hoidnud, kuid seakatku tõttu ta seda enam teha ei saa.

Nüüd peab ta hommikuti sõitma autoga 20 kilomeetri kaugusele Mustlasse, kuhu osaühingule Automen kuuluv liinibuss on pargitud. «Buss on valveta lageda taeva all. Kui tulevad rohkem kui 20 külmakraadiga ilmad, ei pruugi sõiduk isegi eelsoojendamisega käima minna,» ohkas ta. 

Vabatahtlik kokkulepe

Kodus on Tšitšikov pakase tulles bussi öösiti korra või kaks käivitamas käinud. 

Kokkulepe, mille kohaselt bussi enam kodutalus ei hoita, sündis läinud nädalal. Esmalt kohtusid sel teemal maavalitsuses Rakvere Farmide seakasvatusdivisjoni esimees Mati Tuvi ja Viljandimaa veterinaarameti juhataja Terje Oper. Hiljem jõuti maavalitsuse vahendusel kokkuleppele osaühingu Automen juhatuse liikme Valter Keisiga. 

Et just Roosilla piirkonnas on avastatud väga palju Aafrika seakatku juhtumeid, on Ants Tšitšikovi buss Mati Tuvi kinnitusel suureks ohuks. 

«Ta elab küla lähedal talus ning sõidab õhtuti koju ja hommikul tööle mööda külavaheteed, kus võivad olla käinud haiged metssead või muud metsloomad, kes on puutunud kokku katku surnud metssigadega,» selgitas Mati Tuvi. «Metsloomad käivad öösiti taludes toitu otsimas, koerad võivad metsast tuua katku surnud metsseapõrsa – seega võimalusi, millega katkuviirus võib sattuda bussi, selle põrandale või rataste külge, on palju.»

Tuvi lisas, et iga päev käib selle bussiga Eksekosse tööle 18–21 inimest. Pool tundi pärast bussi sisenemist astuvad nad farmi tootmistsooni, kus kasvab umbes 60 000 siga. Farmi nakatumise korral tuleks kõik loomad hukata. 

«Leedu eliitseafarm nakatus Aafrika seakatku eelmisel aastal, seal hukati kõik, ligi 20 000 siga. Spetsialistide arvates sai nakatumine toimuda töötajate või söödaga,» märkis Tuvi.

Nakkusoht on suur

«Kui see üks buss päästab maailma, siis aitame kaasa, et oht vähendatud saaks,» sõnas osaühingu Automen juhatuse liige Valter Keis. «Kui on viisakas koht, kus kütusepaaki tühjaks ei tõmmata ja aknaid sisse ei lööda, võib buss seal seista.»

Tarvastu vallavalitsuse abiga leitigi selline paik Mustla rahvamaja valgustatud parklas, päästeametist 30 meetri kaugusel. Ants Tšitšikov nentis, et Roosillast sõidab päeva jooksul läbi mitu liinibussi, aga neile millegipärast meetmeid ei rakendata. 

«Tõepoolest, küla läbivad ka teised bussid ja veel paljud liiklusvahendid, kuid need sõidavad mööda maanteed ega sisene katkukoldesse varem kirjeldatud moel. Loomulikult ei ole võimalik kogu liiklust seisma panna, kuid kodusigade nakatumisel Aafrika seakatku korraldatakse taudikolde piirkonnas muude sanktsioonide hulgas ümber liiklus,» kommenteeris Mati Tuvi. «Oleme väga tänulikud mõistva suhtumise eest. Kahjuks muudab see bussijuhi elu ebamugavamaks, aga teist lahendust me siin ei näe. Automeni keeldumise korral oleksime oma töötajate sõidutamiseks rentinud eraldi bussi.» 

Tuvi rääkis, et kuigi kõik Ekseko töötajad läbivad ettevõtte välistsoonis kaks korda desovanni, käivad duši all ja saunas, vahetavad enne tootmistsooni sisenemist rõivad ning desinfitseerivad veel kord jalad ja käed, on ristsaastumine ja nakatumisoht täiesti reaalsed. «Olukorrast olenevalt ei anna desovannid viiruse hävimisele sajaprotsendilist garantiid,» selgitas Tuvi. 

Ta lisas, et muude ettevaatusabinõude seas valmib Eksekos jaanuaris desomaja, kust kõik farmi teenindavad sõidukid läbi käivad.  

«Minu arvates on teretulnud iga abinõu, ka kõige väiksem, mis võib säästa üliohtliku taudi levikut,» ütles Viljandimaa veterinaarkeskuse juhataja Terje Oper.

SELGITUS

KAUPO KASE, 
maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja 

Kodus bussi parkimisest hoidumine ei olnud käsk, vaid ettepanek, millega Automen nõustus. Loomulikult ei anna see meede lõplikku kindlust, aga seakatk on karm ning iga väiksemgi ettevaatusabinõu võib lõpptulemusena olla abiks.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles