Poepidaja ei pea kvaliteetset kaupa tagasi võtma

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Viljandis ootab tarbijakaitseamet inimesi kahel päeval nädalas, esmaspäeval ja neljapäeval.
Viljandis ootab tarbijakaitseamet inimesi kahel päeval nädalas, esmaspäeval ja neljapäeval. Foto: Elmo Riig / Sakala

Tarbijakaitseamet tuletab meelde, et tavapoest ostetud kvaliteetset toodet ei pea kaupleja ümber vahetama ega tagasi võtma. Sellist kohustust ei ole ka teistes Euroopa Liidu liikmesriikides, pigem on tegemist laialt levinud hea tavaga.

Ameti poole pöördub alatihti tarbijaid, kes on ostnud tavakauplusest mingi toote ning hiljem kodus avastanud, et selle suurus, värv või muu omadus neile siiski ei sobi. Tarbijad on nördinud, kui kaupleja pole nõus kaupa ümber vahetama või kaupa tagasi võtma ja raha tagasi andma. Euroopa Liidu liikmesriikide, välja arvatud Leedu seaduste järgi sellist kohustust tavapoel tõepoolest pole. Kauba tagasivõtmine või ümbervahetamine on võimalik ainult siis, kui kaupleja teeb seda vastutuleku korras.

Tarbijakaitseamet soovitab tarbijatel ebameeldivuste vältimiseks enne ostu müüja käest küsida, kas toodet saab ümber vahetada või poodi tagasi tuua, kui kodus peaks selguma, et see siiski ei sobi.

Tarbijatel tasub teada, et erinevalt tavakauplusest ostmisest kehtib sidevahendi teel (näiteks e-kauplusest, kataloogist või telefonitsi) ostetud toodetele 14-päevane taganemisõigus. Kaupa sidevahendi abil ostes ei ole tarbijal füüsiliselt võimalik tootega tutvuda ning ta võib seetõttu teha eksliku ostuotsuse. Tuleb aga meeles pidada, et on ka selliseid tooteid, millest erinevatel (näiteks hügieenilistel) põhjustel 14 päeva jooksul pärast kättesaamist siiski taganeda ei saa.

Hoolimata sellest, kas kaup on ostetud tavapoest või sidevahendi teel, on tarbijal õigus toode ümber vahetada või raha tagasi saada juhul, kui sellel esineb puudus. Kui inimene kasutab toodet mittesihipäraselt, lõhub või kahjustab seda muul moel, ei ole toode puudusega. Kui võib siiski eeldada, et tegemist on tootmisveaga või toode ei vasta lepingutingimustele, on tarbijal õigus esitada kauplejale pretensioon kahe aasta jooksul alates ostu tegemisest.

Kui tarbija kasutab pretensiooni esitamise õigust, on kauplejal esimese kuue kuu jooksul kohustus tõendada, kas tootel on tootmisdefekt või mitte. Pärast seda aega tasub tõendamise eest süüdi jääv pool. Kui ekspertiis tuvastab tootmisdefekti, on kauplejal esmalt õigus puudusega toode parandada või uue kaubaga asendada. Kui asja parandamine või asendamine ei ole võimalik või ebaõnnestub või kui müüja keeldub asja parandamast või asendamast või ei tee seda mõistliku aja jooksul või kui müüja tekitab ostjale asja parandamise või asendamisega põhjendamatuid ebamugavusi, võib ostja müügilepingust taganeda ehk raha tagasi nõuda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles