Viljandi haigla vahetas vanad kiirabiautod uue mikrobussi vastu välja

Karl-Eduard Salumäe
, arvamustoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eestis ümber ehitatud Renault Masteri mikrobuss läks haiglale maksma rohkem kui 66 000 eurot. Seda tuli oodata pool aastat.
Eestis ümber ehitatud Renault Masteri mikrobuss läks haiglale maksma rohkem kui 66 000 eurot. Seda tuli oodata pool aastat. Foto: Marko Saarm / Sakala

Viljandi haigla sai paari nädala eest kätte Eesti mõistes uudse bussi, mis sobib erivajadustega ja lamavate patsientide sõidutamiseks palju paremini kui seni kasutatud vanad kiirabiautod.

Renault Masteri nime kandva sõiduki ehitasid haigla soovide ja vajaduste järgi ümber Tallinna osaühingu Profile Vehicles Baltic meistrid. Erinevalt oma eelkäijatest on bussil invatõstuk, konditsioneer, näoga sõidusuunas asetsevad tagumised istmed, liuguks kummalgi küljel ja isegi DVD-mängija.

Enam ei pea inimest Tartusse uuringule viimiseks või pärast seal tehtud operatsiooni Viljandisse järelravile toomiseks ratastoolist käsitsi autosse tõstma. Sõitjad ei pea loksuma umbses ruumis, istudes tuuleklaasi poole külje või seljaga, ning siseneda ja väljuda saab mõlemalt poolt. Rääkimata sellest, et sõiduk on päris uus, mitte kiirabibrigaadide vana. Tõsi, DVD-mängijat pole seni veel kasutusele võetud.

Kiirabireform andis tõuke

Lisaks juhikohale on mikrobussis viis istekohta. Nende taha mahuvad korraga kaks ratastooli ja kanderaam. Vajaduse korral saab kanderaami välja tõsta ning ratastoolidele ruumi juurde teha.

Buss läks haiglale maksma rohkem kui 66 000 eurot. Lepingu sõlmimise järel tuli seda oodata pool aastat.

Viljandi haigla tehnikaosakonna juhataja Toivo Tago teadis öelda, et kuigi Profile Vehicles Baltic on väga kogenud eriotstarbeliste sõidukite ehitaja ning teinud Viljandi haiglaga aastaid koostööd, polnud ta varem niisugust bussi ehitanud. Seni on haiglad patsiente sõidutanud ikka vanade kiirabiautodega, kuid nagu mitu teist, jäi ka Viljandi haigla kiirabireformi käigus selle teenuse osutamisest ilma ja seega pole enam vaja ka kiirabiautode parki uuendada. Seepärast ostetigi päris uus buss.

Kõigi eelduste kohaselt tellib samasuguse sõiduki endale veel mitu maakonnahaiglat, kes kiirabiteenust enam ei paku, Viljandi jõudis selleni lihtsalt kõige kiiremini.

«Eks teised haiglad võta meie auto eeskujuks,» sõnas Toivo Tago muhelemisi.

Telli kas või ukse ette

Bussi juht ja tehnik Martti Ojamaa kinnitas, et esmamulje on igati positiivne.

«Uue autoga on ikka hea sõita,» sõnas ta. «Väga mugav asi on näiteks püsikiiruse hoidja.»

Ojamaa lisas, et rohkem kui juht, peaksid varasemate bussidega võrreldes vahet tundma siiski sõitjad. Kõige esimese käest ta isegi uuris, kuidas too rahule jäi.

«Temale küll väga meeldis,» sedastas Martti Ojamaa.

Esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti sõidab Viljandi haigla transpordibuss Tartu vahet, võttes korraga peale nii palju inimesi kui võimalik. Bussiga saab ka näiteks haiglast koju või kodust haiglasse sõita, ent seda haigekassa ei hüvita. Kuni 15 kilomeetri pikkune sõit sihtpunkti ja tagasi maksab 15 eurot, sellest pikema sõidu puhul lisandub iga kilomeetri kohta hinnale 50 senti. Kui patsient vajab  korrusmajast sõidukisse saamiseks autojuhi abi, lisandub arvele kaks eurot korruse kohta.

Martti Ojamaa ütlemist mööda on mitu korda juhtunud, et bussi tellinud inimene eeldab, et transporti tullakse pakkuma terve meeskonnaga. Tegelikult sõidab kohale üksnes juht ja lamava haige tõstmiseks peaks olema mõni abiline.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles