Koolisõit nõuab kannatust

Aivar Aotäht
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kõrgemäe tänav on kahesuunaline, aga kohe tänava alguses vöötraja ees pisut pikemalt peatunud auto sunnib taganttulijad lausa ristmiku juures möödasõitu sooritama. Liiklus on hommikusel tipptunnil tihe ja kes otsib peatumiseks kohta võimalikult kooli ligidal, kasutab selleks iga võimalust. Pilt on tehtud eile kell 8.08.
Kõrgemäe tänav on kahesuunaline, aga kohe tänava alguses vöötraja ees pisut pikemalt peatunud auto sunnib taganttulijad lausa ristmiku juures möödasõitu sooritama. Liiklus on hommikusel tipptunnil tihe ja kes otsib peatumiseks kohta võimalikult kooli ligidal, kasutab selleks iga võimalust. Pilt on tehtud eile kell 8.08. Foto: Aivar Aotäht

Hommikune tipptund Viljandis ajab last kooli sõidutava vanema vahel tulist kurja vanduma, kuid samas võib teekond minna tõrgeteta.

Viljandi lapsevanem Tiit Maisa ütles, et sõidutab last Kesklinna kooli algklasside majja mööda Jakobsoni tänavat ning kohtab hommikuse tipptunni ajal autojuhtidest lapsevanemaid, kes teiste liiklejatega ei arvesta.

Tema sõnul üritatakse autoga võimalikult koolimaja ukse ette sõita ja nõnda on ummikud lihtsad tekkima. Eriti tihedaks muutub trügimine mõni minut enne kella kaheksat ja kestab nii ligi veerand tundi.

Samuti on Maisa andmeil probleemiks need autojuhid, kes peatuvad võsukeste mahalubamiseks otse ülekäiguraja ees, taga või lausa selle peal.

«Lisaks laseb mõni autojuht oma lapse välja sõiduteepoolsest uksest,» jätkas ta. «Hiljuti nägin, kuidas väike laps kargas välja keset teed, samal ajal kui teine auto vastu tuli. Teinekord peatus üks auto ristmiku lähedal keset teed, ja kui ma seepeale signaali andsin, oleks ta omaenese lapse peaaegu alla ajanud.»

Maisa rõhutas, et kooli juures jääks ummikuid vähemaks, kui lapsevanemad teeksid peatuse poolsada meetrit eemal. «Mina näiteks lasen lapse kõnniteele Jakobsoni tänaval enne bussipeatust,» sõnas ta. «Minu arvates peaks bussipeatusest Kõrgemäe ristmikuni olema peatumine üldse keelatud, see annaks liiklusele ruumi.»

Omaette takistuse tekitab tema sõnul Jakobsoni tänaval juba mitmendat aastat seisev kollane auto.

Maisa lisas, et ta on Kesklinna kooli liiklusprobleemidest rääkinud linnavalitsusele ning linna liikluskomisjonile, kuid kasu pole sellest olnud miskit.

«Kas oodatakse seni, kui mõni laps seal auto alla jääb?» päris Maisa.

Ummik või ootepaus

Jakobsoni tänaval liiklust häiriva kollase autoga on hästi kursis ka lapsevanem Keirin Miilmaa, kes võtab lapse iga äripäeva hommikul auto peale ja viib Kesklinna kooli algklasside majja. Liikluse sujuvusest on tal oma arvamus.

Miilmaa sõidab kooli juurde samuti mööda Jakobsoni tänavat ning teeb kooli ees peatuse.

«Jõuan tavaliselt kohale viis minutit pärast kella kaheksat ning siis Jakobsoni tänaval koha leidmisega raskusi ei ole,» lausus ta. «Hommikuse tipptunni ajal on liiklus muidugi tihedam, aga ummikuks seda pidada ei saa. Iseasi, kui keerata paremale Kõrgemäe tänavale – seal on kitsas ning vahel tekib seisakuid.»

Miilmaa lisas, et rääkis hommikusest liiklusest oma tuttavaga, kes sõidutab Kesklinna kooli kaht last. «Tema teeb Kooli tänavast vasakpöörde Jakobsoni tänavale ja peatub seal koolimaja ees. Ta jõuab sinna kümme minutit enne kella kaheksat ning temagi pole ummikuid märganud.»

Eilsel sajusel hommikul läks pooleks tunniks sündmuskohale Sakala ajakirjanik, jälgides liiklust Kesklinna kooli algklasside maja lähedal Jakobsoni, Kõrgemäe ja Kooli ristmiku juures. Tippajal oli liiklus tihe, kuid ajutisi peatusi olnuks palju ummikuteks nimetada.

Kell 7.45 oli kõik veel väga rahulik, kooli kõndisid üksikud õpilased ja peatus mõni auto. See on ilmselt parim aeg, kui on soov suurest saginast pääseda.

Tihedamaks läks jalakäijate ja sõidukite voog kell 7.52. Ootuspäraselt sõitis enim autosid Jakobsoni tänaval ning liikumine vaheldus peatustega, et lasta jalakäijaid üle sebra. Seda momenti kasutasid ära Kooli tänaval oma järjekorda passivad autod, et sooritada vasakpööre Jakobsoni tänavale või lipsata edasi Kõrgemäe tänavale.

Küll oli liiklusreeglite vastu patustajaid, kes peatusid kohe Kõrgemäe tänava alguses nii, et sõiduki nina ulatus vastu ülekäigurada ning taguots segas järgmise auto pööret Kõrgemäe tänavale. Nad ei peatunud jalakäijale teeandmiseks, vaid selleks, et oma laps autost välja lubada. Kes sõitis seejärel edasi, kes jäi veel ootama ja vaatama, et laps ikka kooliuksest sisse jõuaks.

Mõni sõitis autoga kooli juures täielikult kõnniteele. Jakobsoni tänaval eiras osa  autojuhte liiklusmärki, mis lubab küll peatuda, ent mitte parkida. Kõrgemäe tänaval muutsid kooli lähedal ruumi ahtamaks kolm sõiduautot, mis olid sinna varem pargitud.

Kell 8.10 jäi liiklus õppeasutuse juures hõredamaks ning viis minutit hiljem oli sinna asja vaid üksikuil.

Viljandi politseijaoskonna juht Alvar Pähkel tõdes, et septembri algul käis politsei koolide juures liiklust rahustamas ning juhtidele reegleid meenutamas, kuid aasta läbi ei saa mundrimehed seal passida.

Asja kontrollitakse

Politseijuhil polnud võtta andmeid, mis andnuks võimaluse võrrelda, kas Kesklinna kooli juures on hommikuse tipptunni ajal liigelda keerukam kui mujal. Küll märkis ta, et näiteks Viljandi gümnaasiumi juures on liiklus päris hästi sujunud.

«Praegu pole politseile kõnealusel teemal ka kaebusi laekunud,» lausus Alvar Pähkel. «Vahel neid ikka tuleb ja siis oleme reageerinud. Aga võib-olla tasub politseil nüüd vähemalt Kesklinna kooli juurde taas mõnel hommikul vaatama minna.»

Politseijuht lisas, et ummikute vältimiseks ei maksa autoga päris kooli juurde trügida ning võimaluse korral võiks lapse kooli viia pisut enne hommikust tipptundi.

Viljandi linnapea Ando Kiviberg ütles, et kui ta polnud veel ametlikult meeriks saanud, tuli Tiit Maisa temaga Kesklinna kooli liiklusküsimusest rääkima.

«Ma pole saanud seda teemat veel liikluskomisjonile edasi anda, aga aitäh nüüd meelde tuletamast,» lisas ta. «Kontrollime olukorda ja kui on probleem, mis vajab lahendamist, tuleb seda teha.»

ARVAMUS

Aavo Soopa,
Kesklinna kooli direktor

Eks meil algklasside maja juures natuke kitsavõitu ole. Samas sõltub olukord ka päevast: vahel läheb lahedamalt, siis jälle tekib seisakuid. Aeg-ajalt on politseinikud käinud liiklust rahustamas.

Liiklus oleks sujuvam, kui autojuhid üksteisega rohkem arvestaksid. Varuge aega ja tooge laps kooli veidi varem, enne kui liiklus tihedaks muutub! Samuti ei ole tarvis autoga otse kooli külje alla trügida, nii on tropp kerge tekkima.

Teine mure on vanemate õpilaste maja juures, kus autod peatuvad paremal tee servas ja siis lapsed jooksevad vasakule üle tee. Vanem peaks oma last kooli tuues peatama auto ülekäiguraja läheduses, et lapsel oleks hea sealtkaudu minna.  Osa vanemaid nii teebki.

Kutsun üles vanemaid olema vastutustundlikumad ja mitte peatuma, kus juhtub. Ainult nii saame muuta koolitulekut turvalisemaks.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles