Ettevaatust — Saksamaal tulva alla jäänud autod!

Karl-Eduard Salumäe
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Juunikuus tabas Saksamaad, kust tuuakse Eestisse palju pruugitud autosid, sarnaselt Austria, Šveitsi ja Tšehhiga suur üleujutus. Seetõttu on võimalik, et osa veekahjustuste tõttu mahakantud sõidukeid jõuab ülesostjate kaudu siia.
Juunikuus tabas Saksamaad, kust tuuakse Eestisse palju pruugitud autosid, sarnaselt Austria, Šveitsi ja Tšehhiga suur üleujutus. Seetõttu on võimalik, et osa veekahjustuste tõttu mahakantud sõidukeid jõuab ülesostjate kaudu siia. Foto: Reuters / Scanpix

Juunikuus Kesk-Euroopat tabanud üleujutuste järellainetusena võivad Eesti autoturule jõuda vee alla jäänud sõidukid.

Möödunud kuu algul tegid tulvaveed lisaks Austriale, Šveitsile ja Tšehhile kurja Saksamaal, kust tuuakse Eestisse väga palju kasutatud autosid. Varasemad kogemused on näidanud, et mõnes välisriigis suuri veekahjustusi saanud ning seetõttu mahakantud neljarattalised võivad leida ülesostjate kaudu tee Maarjamaale, kus need edasi müüakse. Siinkohal tekib oht, et masina uuele omanikule ei anta enne ostu sõiduki varasemast käekäigust teada.

Andmebaaside puudumine ja riigiametite kampaania

Tänavu aprillis saatis maanteeamet laiali teate, milles soovitas ostjatel tungivalt kontrollida USA-st toodud sõidukite tausta, sest need võisid olla mullu oktoobris Põhja-Ameerika idarannikut laastanud orkaanis Sandy veekahjustusi saanud. Sandys uppus ligikaudu 230 000 sõidukit ja neid hakati ameti teatel eksportima paljudesse maailma riikidesse. Osa neist jõudis ka Eestisse.

Maanteeameti nõunik Villu Vane vastas küsimusele, kas siia võib jõuda märkimisväärne kogus Kesk-Euroopas vee alla jäänud neljarattalisi, et tema seda ei usu. Samas tõdes ta, et veekahjustusega sõidukeid tuuakse sisse mitmest riigist.

«Niinimetatud uppunud sõidukite importi piiravaid riiklikke mehhanisme ei ole. Euroopa riikides pole andmebaase, kust saaks kontrollida sõiduki kahjustusi,» rääkis Vane.

Autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu (AMTEL) tegevjuhi Arno Sillati hinnangul võib Saksamaalt uppunud autode sissetoomise kõrgaeg saabuda kolme kuni kuue kuu möödudes. Omaette küsimus on, kas selline haripunkt üleüldse tuleb, sest maanteeamet teeb Sillati sõnul head teavitustööd.

«Lootes, et maanteeameti, maksu- ja tolliameti ning tarbijakaitseameti käimasolev kampaania kasutatud autode turu korrastamiseks kannab vilja, ei tohiks see meie turgu väga suures ulatuses solkida,» ütles AMTEL-i tegevjuht.

Nimetatud kolm riigiametit alustasid juunis kasutatud autode turu korrastamiseks teavituskampaaniat, hakates samal ajal automüüjaid põhjalikult kontrollima. Ametid on sooritanud kontrolloste, et paljastada ebaausaid müüjaid, ning teevad neid ka edaspidi.

Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna spetsialist Epp Joala sedastas, et amet kindlasti arvestab kampaania edasisi tegevusi planeerides uppunud sõidukite sissetoomise ja edasimüümise ohtu. «Eelkõige just tarbija teadlikkuse kasvatamise aspektist,» täpsustas Joala.

Seda, kui ulatuslikuks kõnealune probleem võib muutuda, ei oska tarbijakaitseamet hinnata. «Igaks juhuks peab selliste negatiivsete trendide tekkeks valmis olema,» sõnas Epp Joala.

Uppunud auto hädad ei pruugi kohe avalduda

Vette jäänud sõiduki turvavarustus ja elektrisüsteemid on asjatundjate sõnul saanud niiskuskahjustusi, millest põhjustatud vead võivad avalduda pikema aja jooksul. Maanteeamet märgib oma kodulehel, et täielikult uppunud auto taastamiseks tuleb välja vahetada kogu elektrisüsteem ja -osad.

«Tänapäeva sõiduk on täis elektroonikat ja selle ülesütlemisel võivad olla väga rasked tagajärjed,» ütles Villu Vane ning tõi näiteks olukorra, kus sõiduki turvapadjad avarii korral ei avane. Maanteeameti teatel on ette tulnud ka seda,  et turvapadjad avanevad suvalisel hetkel.

Arno Sillati sõnul on kopituse lõhn ja tõrked elektroonikaseadmete töös esmased tunnused, mis vett saanud autole viitavad.

«Suhteliselt väikse läbisõiduga, aga samas soodsa hinnaga autod peaks samuti ostja häirekella helisema panema,» lisas ta. «Pealiskaudsel silmitsemisel ei pruugi vigu alati avastada ning seetõttu soovitame lasta auto mõnel spetsialistil üle vaadata või pöörduda firma esindusse.»

Ka Villu Vane soovitas sõiduki tehnilise seisukorra kindlaks tegemiseks pöörduda spetsialistide poole ning kontrollida auto tausta kõiki olemasolevaid võimalusi kasutades.

Tarbija seisukohast on muu hulgas tähtis see, kes on sõiduki müüja. Kui müüja on juriidiline isik, tekib müüja ja ostja vahel niinimetatud tarbijaõigussuhe ning ostja võib pöörduda kaebusega tarbijakaitseametisse. Juhul kui ostu-müügitehingu teevad eraisikud omavahel, ei rakendu tarbija õigusi kaitsvad seadusesätted ja tekkinud vaidluse saab lahendada üksnes kohtus.

Nõuandeid pruugitud auto ostmiseks leiab tarbijakaitseameti ja maanteeameti kodulehelt.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles